LITURGICKÝ ROK

  • 05.06.2017 08:50

    Slavnost SESLÁNÍ DUCHA SVATÉHO

    Duch svatý dává sílu

    Nedostáváme Ducha proto, abychom byli skvělí v očích druhých

    Ježíš nám sděluje, že pokud v něj budeme věřit, budeme dělat to, co Ježíš, a dokonce ještě něco většího než on! Ve Skutcích apoštolů 1,8 se píše: „Dostanete sílu Ducha svatého, který na vás sestoupí, a budete mi svědky.“ Nedostáváme sílu proto, abychom byli skvělí v očích druhých, ani abychom nad druhými panovali. Je to síla k službě.

    Abychom v našem poslání obstáli, dostáváme dary Ducha svatého

    K tomu, abychom v tomto poslání obstáli, dostáváme dary Ducha svatého, kterými jsou: moudrost, rozumnost, vědění a rada, bohatýrská síla, zbožnost a bázeň Hospodinova.

    Dar moudrosti nám pomáhá rozhodovat se tak, že se přiblížíme Bohu a budeme mu lépe rozumět.

    Dar rozumnosti zdokonaluje náš spekulativní rozum a pochopení pravdy.

    Dar vědění a rady nám pomáhá znát věci, které jsme dosud neznali. Dar rady se také nazývá darem správného úsudku.

    Dar bohatýrské síly znamená odvahu. Odvahu udělat to, co je správné, zastat se pravdy.

    Dar zbožnosti nebo úcty znamená, že předstupujeme před Boha s pokorou. Znamená to, že žijeme podle Božího Ducha, který v nás žije a že to na nás lidé vidí.

    Dar Hospodinovy bázně znamená prožít posvátnou úctu k Bohu celého vesmíru, mít před ním zdravý respekt.

    Ovoce Ducha

    V listu Galatským 5,22-23 se píše o devíti druzích ovoce Ducha svatého: „Ovoce Božího Ducha je láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, tichost a sebeovládání.“ Prostřednictvím ovoce Ducha svatého můžeme vidět, jak v našem životě působí dary Ducha svatého. Lze tak poznat, zda v nás žije, či nežije Boží Duch.

    Duch svatý dává sílu

    K tomu, abychom byli lidmi, potřebujeme Ducha svatého. Ukazuje nám, co to doopravdy znamená být člověkem jako Kristus. Dává nám sílu denně pokládat život pro lásku – dává nám sílu být lidmi, kteří přicházejí, ne aby druhé ovládali, ale aby druhým v lásce sloužili. 

    Se svolením převzato z knihy
    Larry Richards, Buď mužem!,
    kterou vydalo nakladatelství Portál. 

    Redakčně upraveno (zkráceno)

                                                                                                      (převzato z www.pastorace.cz) 

  • 25.05.2017 08:43

    Slavnost Nanebevstoupení Páně

    Ve čtvrtek po 6 neděli velikonoční Církev slaví slavnost Nanebevstoupení Páně. Jde o událost, která se stala 40 dní po Ježíšově vzkříšení. Podobně jako vzkříšení má i nanebevstoupení zásadní význam v životě křesťanů.

     

     

    Ježíš Kristus svým vzkříšením ukázal, že má moc i nad smrtí. Člověk, který věří v Ježíše jako v Božího Syna, zakouší toto vzkříšení v osobním životě.
    Jde o osobní obrácení a vzkříšení ze hříchů. 40 dní po Velikonocích Ježíš vystoupil do nebe, odkud přišel. Zdůraznil tak skutečnost, že křesťan, ačkoliv zůstává na zemi, má duchovně hledět na nebe a všechno, co činí, má být zaměřeno na Boží království, které je v nebi.

    Jen to, co je v nebi, je oproti pomíjivosti tohoto světa věčné. V tom je význam této slavnosti. Uvedené osobní vzkříšení předchází budoucímu vzkříšení, které vyznáváme v krédu –
    v křesťanském vyznání víry.

    "Řekl jim: ´Tak je psáno: Kristus bude trpět a třetího dne vstane z mrtvých
    a v jeho jménu bude hlásáno pokání, aby všem národům, počínajíc od Jeruzaléma, byly odpuštěny hříchy. Vy jste toho svědky. Hle – já vám pošlu toho, koho slíbil můj Otec. Vy tedy zůstaňte ve městě, dokud nebudete vyzbrojeni mocí z výsosti.´ Vyvedl je pak směrem
    k Betánii, zvedl ruce a požehnal jim. A zatímco jim žehnal, odloučil se od nich a vznášel se
    k nebi. Oni se mu poklonili a s velikou radostí se vrátili do Jeruzaléma.  Byli stále v chrámě
    a velebili Boha."  (Lk 24, 46-53)

    Nanebevstoupením vrcholí Lukášovo evangelium. Cesta Ježíše a každého křesťana má svůj cíl na nejvyšší jeruzalémské hoře, na hoře Olivové. Při slavném dovršení svého pozemského života žehná Ježíš jako velekněz zvednutýma rukama (Lv 9, 22). Úkon žehnání zviditelňuje, že Ježíš nezanechává své učedníky napospas sobě samotným. Zároveň se tímto požehnáním předjímá seslání Ducha Svatého.

    U apoštolů nastupuje víra místo pochybování, radost místo strachu a úzkosti. Učedníci pak "byli stále v chrámě a velebili Boha" často je v Lukášově evangeliu chvála odpovědí na projevy Ježíšovy moci (Lk 5, 26; 7, 16). Zmínka o chrámu má další význam: uctívání Hospodina je těsně spjaté s uctíváním jeho Syna (v. 52).

    z Misálu na každý den liturgického roku, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří, 2000

     

    Velikonoční události, které pokračují Pánovým Nanebevstoupením, vrcholí 50 dní po Ježíšově vzkříšení Sesláním Ducha Svatého.

     

     

                                                                                        (převzato z www.cirkev.cz,zkráceno)

     

<< 31 | 32 | 33 | 34 | 35 >>

Proč  se  vůbec

modlit  růženec ?

Lidé se mě často ptají, jestli se modlím růženec. Myslí si, že já jako moderní kněz, co jde s dobou, to přenechávám „bigotním  ženským“.

Modlím se ho každý den a rozjímám o něm.

Růženec mám nesmírně rád.

Modlím se ho na malinkém kulatém růženci -

- je to praktické a přitom nenápadné.

 

Rodinné  album  Panny  Marie

 

Růženec je rozjímání o dvaceti zásadních okamžicích  Ježíšova života, které prožívá také jeho matka. S růžencem můžeme rozjímat o Kristově životě a o nejzávažnějších momentech v životě jeho matky. Je to skvělé rodinné album. Střídá se v něm radost s utrpením a končí nádherným oslňujícím světlem: vzkříšením.

Otevřme rodinné album Panny Marie

a uvažujme o velkých okamžicích jejího života!

Vzývejme ji v modlitbě růžence.

Mějme stále v kapse „růžencové kolečko“,

které nám ulehčí kdykoliv a kdekoliv říkat

prostě jako dítě: „Zdrávas Maria…“

Omílání  stále  stejné  modlitby

 

Jednou z námitek proti růženci je tvrzení, že je to „omílání stále stejné modlitby, což unavuje a člověk při tom pak myslí na jiné věci“.  Myslím si ale, že opakuješ-li modlitbu „Zdrávas Maria“ soustředěně, pak, i když se občas v mysli odchýlíš, zůstáváš v proudu, v dechu lásky, který tě nese a oživuje. Růženec tě tak uvádí do povznášejícího ovzduší.

Modlitba totiž nepřitahuje nebesa k zemi. Je to povznesení tvého srdce k Bohu, který ví lépe než ty, co potřebuješ.

 

Bůh  počítá  i  s  (námi)  malými

 

            Bůh vždycky vykonal velké věci s malými a bezvýznamnými. Nedává přednost „hrdinům“, jako je Rambo nebo Schwarzenegger. V televizi vidíš chlapy svalnaté, pěkné na pohled, jak překonávají všechna nebezpečí a překážky. A ty jim věříš! Sdělovací prostředky ti říkají: „Nejsi-li krásný ani prachatý, ani svalnatý, mimořádně inteligentní, platíš za blbce.“  Bůh si však naštěstí počíná jinak!

 

Proč  se  vůbec  obracet  k Marii?

 

Pokud  měl člověk milující mámu, něžnou, pozornou, vždycky k dispozici, mazlivou, ráznou i laskavou, spravedlivou a schopnou říci i „ne“, dostal tak parádní výbavu. Moje máma je taková. A taková byla Maria. Jestli ale tvá matka nebyla taková, jakou jsi chtěl mít, tím spíše a  více se obracej k Marii!

 

Zpracováno podle knihy „Setkání s Marií“ od Guy Gilberta - kněze

pařížského podsvětí.  Vydalo Karmelitánské nakladatelství 2002

 

 

Kontakt

Římskokatolická farnost sv. Petra a Pavla, apoštolů
Hradní 19
Nový Hrádek
549 22

+420 731 598 858